OM OSS
Träffa våra medarbetare
Hur är det att jobba på Handels a-kassa?
Träffa Madeleine
Berätta om ditt arbete som servicehandläggare. Vad gör du i ditt arbete?
- Mitt jobb handlar om att hjälpa våra medlemmar på olika sätt. Det är vi som arbetar som servicehandläggare som man möter när man ringer in till oss eller skickar ett meddelande via Mina sidor.
Vad är det bästa med ditt jobb?
- Jag har samma arbetsuppgifter varje dag, men ingen dag är ändå den andra lik. Den kombinationen är nog det jag gillar mest med mitt arbete. Det finns en förutsägbarhet i själva arbetet, vi utgår från lagen och det finns en tydlig struktur för det dagliga arbetet. Men jag ställs inför nya utmaningar varje dag. Det finns en otrolig variation i mötet med andra människor. Alla människor har sin unika livssituation. Det är ett stimulerande arbete som aldrig blir tråkigt.
Sen tycker jag också om att hjälpa andra människor, att lyssna och finnas där. Jag känner att jag får göra skillnad i kontakten med våra medlemmar.
Vad är den största utmaningen med ditt jobb?
- Den största utmaningen är nog när man hamnar i lägen där man inte kan hjälpa mer, till exempel när man är i kontakt med någon som har väntat länge på ett beslut. Vi kan ju bara hjälpa till i en viss utsträckning och förklara varför det tar tid eller varför det är viktigt att vi får in de intyg vi frågat efter. Men jag brukar alltid försöka sätta mig in i personens situation. Man kommer ofta väldigt långt med att lyssna och bekräfta de känslor som personen har.
Vad är det bästa med att jobba på Handels a-kassa?
- Att det är ett väldigt flexibelt arbete. Jag gillar kombinationen av att arbetet i sig är väldigt strukturerat samtidigt som jag har möjlighet att anpassa min arbetsdag så att det funkar med livet i övrigt. För mig som småbarnsförälder är det en stor fördel att kunna styra min arbetstid och till exempel börja tidigare på morgonen. Jag uppskattar också möjligheten att jobba hemifrån. Så det är en kombination av bra förmåner samtidigt som jag också tycker om arbetet i sig.
Vilka egenskaper tycker du är viktiga att ha som servicehandläggare?
- Det är viktigt att ha en empatisk förmåga och god människokännedom. Det är också bra om man gillar förändringar och snabbt kan ställa om. Vi möter många olika typer av människor med olika behov, som vi behöver lyssna in och vara flexibla inför.
Det är också viktigt att kunna uttrycka sig på ett bra sätt, både i den muntliga och skriftliga kontakten. Sen är det såklart också en fördel om man jobbat med service innan och har en god servicekänsla.