Frågor och svar
Här kan du hitta svaren på de vanligaste frågorna.
Du kan skriva till oss via Mina sidor eller ringa oss på 0771-666 444 så hjälper vi dig.
Här kan du hitta mer information om medlemsavgifter och fakturor.
Rätt att bli medlem i Handels a-kassa har du som arbetar inom någon av våra branscher. Våra medlemmar är bland annat butiks- och lageranställda, frisörer, musiker, kulturarbetare, cirkelledare, folkrörelseanställda och yrkesfiskare. Även du som inte arbetar just nu kan bli medlem, om ditt senaste arbete varit inom någon av våra branscher.
Tänk på att du inte kan vara medlem i någon annan a-kassa samtidigt. Du behöver då avsluta det medlemskapet innan du kan bli vår medlem.
Medlemsavgiften för att vara med i Handels a-kassa är 165 kronor i månaden.
Om du även är medlem i facket Handels betalar du en separat medlemsavgift till dem också. Vilken medlemsavgift du betalar till facket beror på vilken lön du har.
Läs mer om medlemsavgiften om du både är medlem i facket och a-kassan.
Om du inte längre vill vara medlem i Handels a-kassa behöver du ansöka om att få avsluta ditt medlemskap.
Du kan avsluta ditt medlemskap på något av de här sätten:
- Skicka ett meddelande till oss på Mina sidor.
- Skicka ett brev till: Handels a-kassa, Box 921, 831 29 Östersund.
Kom ihåg att skriva ditt namn, personnummer och vilket datum du vill avsluta ditt medlemskap.
Du kan inte längre få ersättning från oss om du avslutar ditt medlemskap. Om du deltar i ett program via Arbetsförmedlingen kan det innebära att ditt aktivitetsstöd från Försäkringskassan sänks.
Tänk på att det tar 12 månader innan du på nytt kan kvalificera dig för ersättning baserad på din inkomst, ifall du väljer att gå ur a-kassan.
Hör gärna av dig till oss innan du avslutar ditt medlemskap för att få veta mer om hur det kan påverka dig. Vi hjälper dig att reda ut om och vad som kan påverkas.
Om du byter a-kassa när du har ersättning följer ersättningsperioden med till den nya a-kassan. Tänk på att du behöver du skicka in ansökan om ersättning och tidrapporter till din nya a-kassa. Det gör du på den nya a-kassans Mina sidor. Kom också ihåg att tala om för Arbetsförmedlingen att du har bytt a-kassa.
Det är viktigt att du inte får ett avbrott i ditt medlemskap när du byter a-kassa, då kan din ersättning sänkas. Se därför till att avsluta medlemskapet i din gamla a-kassa den sista i månaden, och bli medlem i din nya a-kassa den första i månaden efter.
Den tid du varit medlem i dina gamla a-kassa räknas med om du byter till en ny a-kassa.
Det är viktigt att du inte får ett avbrott i ditt medlemskap när du byter a-kassa. Se därför till att avsluta medlemskapet i din gamla a-kassa den sista i månaden, och bli medlem i din nya a-kassa den första i månaden efter.
Här finns all information samlad på ett och samma ställe.
Vi handlägger alla våra medlemmars ansökningar i turordning. Handläggningstiden varierar och beror på hur många som söker ersättning samtidigt som dig. Vi kan inte säga när just din ansökan blir klar, men vi kommer meddela dig direkt en handläggare hanterat din ansökan. Du kommer då att få en notifiering via Mina sidor.
Läs mer om vår aktuella handläggningstid och vad du kan göra så att det går snabbare.
Det finns några saker du själv kan göra för att vi ska kunna hantera din ansökan så snabbt som möjligt.
- Var noga när du fyller i din ansökan. Se till att alla uppgifter stämmer innan du skickar in intygen till oss.
- Gör allt på din Att göra-lista. Se till att du gjort allt på din att göra-lista på Mina sidor. Kom också ihåg att tidrapportera. För att vi ska kunna ta beslut behöver du lämna in minst en tidrapport.
- Undvik att skicka in samma intyg flera gånger. Fler intyg innebär fler handlingar för oss att gå igenom. I Mina sidor under “Mina dokument” hittar du alla intyg du skickat in till oss.
- Skicka in det som saknas. Om du fått besked om att du behöver skicka in fler uppgifter eller intyg är det viktigt att du gör det så snart som möjligt. Hör av dig om du undrar över något vi frågat efter, så hjälper vi dig.
Ja, om vi beslutar att du har rätt till ersättning så vi betalar ut ersättning för alla tidrapporter som du har skickat in. På Mina sidor kan du se fler uppgifter om dina utbetalningar.
Vilka intyg du ska skicka in beror helt på hur din situation sett ut innan du blev arbetslös. När du fyllt i din ansökan om ersättning på Mina sidor får du en Att göra-lista med de intyg du behöver skicka in.
På Mina sidor finns en Att göra-lista över de intyg som du behöver skicka in till oss. Du behöver göra alla saker på Att göra-listan för att vi ska kunna handlägga din ansökan så snabbt som möjligt.
Det beror på att vi har börjat handlägga din ansökan och behöver fler uppgifter från dig. Ibland kan vi behöva fler uppgifter eller behöver fråga dig om något. Då lägger vi upp det på din Att göra-lista. Ju snabbare du skickar in uppgifterna på din Att göra-lista desto snabbare går det för oss att bli klar med din ansökan.
Det kan bero på att du skickat intyget via E-tjänster istället för att skicka in det via punkten på din Att göra-lista. Du behöver däremot inte skicka in intyget en gång till, eftersom vi redan har fått det.
Vi kommer att sätta uppgiften som klar på din Att göra-lista när vi handlägger din ansökan.
Här finns all information om hur du fyller i tidrapporten samlat på ett och samma ställe.
Så här fyller du i tidrapporten.
Nej, du behöver inte skicka in tidrapporter varje vecka om du inte vill. Om du vill ha din ersättning utbetald exempelvis var fjärde vecka så skickar du in fyra tidrapporter när fyra veckor har passerat.
Tänk på att du behöver skicka in dina tidrapporter senast måndag för att kunna få utbetalning på torsdag i samma vecka.
Arbetslöshetsförsäkringen är en veckoförsäkring som ersätter din arbetslösa tid under en hel vecka. Om du till exempel har arbetat under helgen så påverkar det din ersättning. Därför behöver du fylla i alla dagar på tidrapporten.
Det finns bestämmelser som styr på vilket sätt tidrapporten ska fyllas i. Du behöver fylla i din procent när du har en anställning med ett fastställt antal timmar per vecka som du ska arbeta. I ditt anställningsavtal står det oftast hur många procent du ska arbeta varje vecka.
Du fyller i procenten för att timmarna som du är anställd på ska fördelas jämt varje vecka även om ditt schema kan variera.
Du behöver inte skicka in någon tidrapport när du är inskriven i ett program via Arbetsförmedlingen. Då söker du i stället aktivitetsstöd från Försäkringskassan.
Men om du börjar eller avslutar ett program mitt i en vecka fyller du i "Kan inte ta arbete" de dagar du varit inskriven i programmet.
Om du råkat fylla i fel på tidrapporten går det enkelt att ändra på Mina sidor. Under Inskickade tidrapporter väljer du den vecka du vill ändra.
Du kommer att få frågan vad som blev fel och varför. Om du har fått för mycket ersättning betalar du tillbaka, har du fått för lite får du mer utbetalt.
Klicka på Rapportera tid. Tidrapporten för den veckan finns på ett av tre ställen:
- Jag vill göra klart - här ser du tidrapportena som du börjat fylla i men som du inte skickat in.
- Jag vill tidrapportera - här ser du tidrapporterna som du kan fylla i.
- Inskickade tidrapporter - här ser du alla tidrapporter som du redan har skickat in till oss.
För att uppfylla ett arbetsvillkoret behöver du ha arbetat:
- minst 60 timmar per månad under 6 månader, eller
- minst 40 timmar per månad under 6 sammanhängande månader, men minst 420 timmar totalt.
Arbetet ska ha utförts under de 12 senaste månaderna innan du blev arbetslös. Har du varit sjuk, föräldraledig eller studerat på heltid det senaste året kan du i vissa fall uppfylla arbetsvillkoret på arbete du haft längre tillbaka i tiden.
Vi räknar på all inkomst från ditt arbete för att räkna fram din ersättning. I normalfallet räknar vi på inkomsterna under de 12 månader som ligger direkt före det datum du anmälde dig på Arbetsförmedlingen.
Du får 80 procent av din genomsnittliga inkomst utifrån de 12 månaderna vi har räknat på. Men det finns ett tak för hur hög ersättning du kan få. Den högsta ersättningen du kan få är 1200 kronor per dag (före skatt) under de första 100 dagarna.
Då kan du få grundersättning. Grundersättningen baseras på din arbetade tid, inte din inkomst. För att kunna få grundersättning behöver du vara minst 20 år.
Du kan högst få 510 kronor per ersättningsdag före skatt om du arbetat heltid utan frånvaro i 12 månader innan du blev arbetslös. Har du inte arbetat heltid, eller arbetat kortare tid än 12 månader, blir ersättningen lägre. Den lägsta ersättningen är 255 kronor per ersättningsdag.
Ja, du betalar skatt på ersättningen från a-kassan. Den är också pensionsgrundande, vilket betyder att du tjänar in allmän pension när du får ersättning från a-kassan.
På din utbetalningsspecifikation står det hur mycket skatt som dragits av i kronor.
Vi hämtar uppgifter om din skatt från Skatteverket. Du behöver kontakta dem om du har frågor om skatten du betalar, till exempel vilket skatteavdrag du har i procent.
Vill du betala mer skatt?
Då kan du skriva till oss och meddela att du vill att vi ska dra av mer skatt.
Vill du betala mindre skatt?
Då behöver du få ett jämkningsbeslut från Skatteverket som du skickar in till oss.
Det är bara dagarna som du får ersättning för som dras av från ersättningsperioden.
De dagar du inte får ersättning för dras inte av från perioden, till exempel om du varit sjuk, föräldraledig eller haft semester.
Under dina två första arbetslösa dagar behöver du göra karens. En karensdag är en arbetslös dag som du inte får ersättning för, och behöver klaras av innan du kan få ersättning. Karensdagar kan bara dras av måndag till fredag. Karensdagarna dras inte av från din ersättningsperiod.
Om man kombinerar ersättning och arbete har man rätt till ersättning för den tid man är arbetslös. Man har rätt att kombinera arbete och a-kassa under maximalt 60 veckor.
En deltidsvecka är en vecka då du både arbetat och fått ersättning. Då räknas veckan av från de 60 deltidsveckorna. Har du inte arbetat så räknas det inte som en deltidsvecka.
Du kan använda vårt beräkningsverktyg för att uppskatta vilken ersättning du kan få.
Vi informerar dig i god tid innan om du har rätt till nya dagar. Du kommer att få ett förhandsbesked om du har rätt till nya dagar innan din ersättningsperiod har tagit slut. Förhandsbeskedet får du när du har ungefär 50 dagar kvar.
Du kan få en ny ersättningsperiod när den gamla tar slut om du arbetat tillräckligt mycket för att uppfylla ett arbetsvillkor. Arbetet behöver ha utförts mellan ersättningsperiodens start och slut. Det är därför viktigt att du skickar in arbetsgivarintyg om du har arbetat.
Då behöver du kontakta Arbetsförmedlingen. Du kan erbjudas plats i ett program via Arbetsförmedlingen. Då kan du få en ersättning från Försäkringskassan som kallas för aktivitetsstöd.
Storleken på aktivitetsstödet baseras på den ersättning du haft från a-kassan. Du kan få 65 procent av den genomsnittliga inkomsten i aktivitetsstöd. Det behåller du så länge du är medlem i en a-kassa. Ifall du går ur a-kassan kan storleken på aktivitetsstödet komma att påverkas.
Det är viktigt att du hör av dig till oss om du tror att du har fått för mycket pengar. Om du får ersättning från a-kassan som du inte har rätt till kan du bli skyldig att betala tillbaka.
Läs mer om att betala tillbaka ersättning.
Ja, men möjligheten att studera med ersättning från a-kassan gäller i undantagsfall. Du måste alltid få studierna godkända av a-kassan innan du börjar studera. Det gäller oavsett vilka studier det rör sig om, även om du tänker läsa en kort distans- eller kvällskurs. Du riskerar att få betala tillbaka ersättning ifall du börjar studera utan att först ha fått studierna godkända.
Läs mer om reglerna kring studier och hur du ansöker.
Ja, i vissa fall men alla studier och kurser måste först godkännas av oss. Du riskerar att få betala tillbaka ersättning ifall du börjar studera utan att först ha fått studierna godkända.
Nej, du kan inte få ersättning under sommaren. Dina studier måste vara avslutade eller definitivt avbrutna för att du ska kunna få ersättning. Det är alltså inte möjligt att få ersättning under ett studieuppehåll, till exempel under sommaren eller andra lov.
Nej, under ett studieuppehåll har du inte rätt till ersättning. För att kunna få ersättning krävs att du har avslutat eller avbrutit utbildningen, och du får inte längre ha kvar din plats på utbildningen.
I normalfallet anses inte din utbildning vara avslutad om du har restpoäng kvar som du har tänkt slutföra. Det finns däremot undantag om bara en liten del återstår, som inte kräver någon ytterligare studieinsats.
Vi kommer att behöva få mer information från dig för att kunna avgöra om du kan få ersättning. Till exempel hur många poäng som återstår, när tentan eller inlämningen sker och hur du måste förbereda dig för detta.
Vi kommer att fråga dig om anledningen till varför du inte skickade in din aktivitetsrapport i tid. Det krävs att du har haft ett godtagbart skäl för att du ska slippa bli varnad eller avstängd.
Den första gången det händer får du en varning. Men om det händer fler gånger under samma ersättningsperiod stängs du istället av från rätten till ersättning.
Andra gången du missköter ditt arbetssökande stängs du av i 1 ersättningsdag, tredje gången stängs du av i 5 ersättningsdagar och fjärde gången stängs du av i 10 ersättningsdagar. Om du missköter ditt arbetssökande en femte gång förlorar du din rätt till ersättning tills du har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor.
När du får ersättning från a-kassan behöver du uppfylla vissa villkor för att du ska anses sköta ditt arbetssökande. Det innebär att du behöver:
- Ta fram en planering med Arbetsförmedlingen för hur du ska få ett jobb.
- Lämna in en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen senast den 14:e varje månad.
- Besöka och kontakta Arbetsförmedlingen och deras aktörer enligt överenskommelse.
- Söka de jobb som Arbetsförmedlingen uppmanat dig att söka.
- Söka minst det antal arbeten som du och Arbetsförmedlingen kommit överens om att du ska söka varje månad.
Den första gången du missköter ditt arbetssökande får du en varning. Men om det händer fler gånger under samma ersättningsperiod stängs du istället av från rätten till ersättning.
Andra gången du missköter ditt arbetssökande stängs du av i 1 ersättningsdag, tredje gången stängs du av i 5 ersättningsdagar och fjärde gången stängs du av i 10 ersättningsdagar. Om du missköter ditt arbetssökande en femte gång förlorar du din rätt till ersättning tills du har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor.
Om du tackar nej till ett jobb så förlänger du din tid i arbetslöshet. Det innebär att du kommer att bli avstängd från ersättning ett visst antal dagar, om du inte har haft ett godtagbart skäl. Under tiden du är avstängd får du ingen ersättning.
Den första gången du förlänger din tid i arbetslöshet stängs du av från rätten till ersättning i 5 ersättningsdagar. Vid ett andra tillfälle stängs du av i 10 ersättningsdagar och vid ett tredje tillfälle i 45 ersättningsdagar. Om det upprepas en fjärde gång under samma ersättningsperiod förlorar du din rätt till ersättning tills du har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor.
Du blir avstängd en viss tid om du har valt att säga upp dig från din anställning, om du inte haft en giltig anledning. Under tiden du är avstängd får du ingen ersättning.
Första gången du orsakar din arbetslöshet stängs du av från rätten till ersättning i 45 ersättningsdagar. Händer det en andra gång stängs du på nytt av från rätten till ersättning i 45 ersättningsdagar. Om du orsakar din arbetslöshet en tredje gång under samma ersättningsperiod har du inte rätt till ersättning förrän du på nytt uppfyller ett arbetsvillkor.
Det beror på vilket program det rör sig om.
Du kan inte längre få ersättning från a-kassan om du tackar nej till programmet Jobbgarantin för ungdomar. För att kunna få ersättning från a-kassan efter att ha tackat nej krävs att du uppfyller ett nytt arbetsvillkor. Därför är det viktigt att tacka ja till programmet om Arbetsförmedlingen anvisar dig till det.
Om du tackar nej till andra program via Arbetsförmedlingen, till exempel Jobb- och utvecklingsgarantin så blir du avstängd från ersättning ett visst antal dagar. Under tiden du är avstängd får du ingen ersättning. Att tacka nej till ett arbete eller ett program via Arbetsförmedlingen innebär att du förlänger din tid i arbetslöshet.
Den första gången du förlänger din tid i arbetslöshet stängs du av från rätten till ersättning i 5 ersättningsdagar. Vid ett andra tillfälle stängs du av i 10 ersättningsdagar och vid ett tredje tillfälle i 45 ersättningsdagar. Om det upprepas en fjärde gång under samma ersättningsperiod förlorar du din rätt till ersättning tills du har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor.
Du blir avstängd en viss tid om du väljer att sluta eller avbryta ett program via Arbetsförmedlingen. Under tiden du är avstängd får du ingen ersättning. Detsamma gäller om Arbetsförmedlingen återkallar ditt program om du missköter dig eller stör verksamheten.
Första gången du orsakar din arbetslöshet stängs du av från rätten till ersättning i 45 ersättningsdagar. Händer det en andra gång stängs du på nytt av från rätten till ersättning i 45 ersättningsdagar. Om du orsakar din arbetslöshet en tredje gång under samma ersättningsperiod har du inte rätt till ersättning förrän du på nytt uppfyller ett arbetsvillkor.
Avstängningsdagar är dagar du inte kommer få ersättning för. Vi räknar av högst 5 avstängningsdagar per vecka. För att vi ska kunna räkna av avstängningsdagar behöver du vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och skicka in tidrapporter.
Avstängningsdagarna räknas bara av för dagar du annars hade kunnat få ersättning eller ha gjort karens, samt för dagar då du arbetat. Det innebär att avstängningsdagarna inte kan räknas av om du till exempel är sjuk eller föräldraledig. Då skjuts avstängningen framåt.
En avstängning gäller som längst i 112 kalenderdagar. Efter det slutar den att gälla, även om vi inte räknat av alla avstängningsdagar.
Ja, det är skillnad.
Karensdagar är obligatoriska för alla som söker ersättning från a-kassan och inleder varje ersättningsperiod. Karensdagarna är de två dagar som du behöver klara av innan du kan få någon ersättning.
Avstängningsdagar bli aktuella om vi beslutat att du ska stängas av från ersättning. Till exempel om du blivit arbetslös för att du sagt upp dig från ditt jobb. Då behöver du först klara av 45 avstängningsdagar och därefter två karensdagar innan du kan få ersättning.
För att logga in på Mina sidor behöver du en giltig e-legitimation. Vi stödjer inloggning med Bank-id, Freja eID+ samt Telia Net ID.
Bocka i Jag förstår vid informationen om att Mina sidor använder kakor. Välj därefter önskad metod för e-legitimering, följ instruktionerna och identifiera dig.
E-legitimation är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation, som ett ID-kort. Du använder den för att legitimera dig på Internet när du är i kontakt med myndigheter och företag. Du skaffar det hos din bank. Bankerna kallar e-legitimation för BankID men det är samma sak.
Här kan du läsa mer om e-legitimation
Rensa webbhistorik
Om du har problem med att signera kan det hjälpa att rensa din webbhistorik. Fungerar inte det kan det vara bra att helt byta webbläsare. Vi rekommenderar främst Chrome, Edge eller Firefox när du använder Mina sidor.
Problem med signering i Apple/Safari
I webbläsaren Safari kan man endast signera 5 gånger i samma session. Det är en säkerhetsgärd i Apple/Safari. Om problemet uppstår behöver du logga ut och rensa cache och historik, då får du 5 nya försök att utföra fler signeringar.
Problem vid signering från iPhone
Mina sidor fungerar inte på iPhone 6 eller äldre enheter. Du behöver logga in på Mina sidor med en annan enhet. Användare med Iphone med iOS version 12 kan uppleva problem vid signering. Du kan behöva uppdatera till den senaste versionen av operativsystemet för att lösa problemet.
Du surfar privat och då fungerar inte Mina sidor. Du behöver acceptera cookies för att Mina sidor ska fungera.
För att du ska kunna öppna dina brev i pdf-format behöver du ha Adobe Reader. Om du använder dator kan du kan hämta programmet gratis på Adobes webbplats.
På surfplattor/mobiltelefoner kan du öppna PDF via webbläsarna Google Chrome (Android) och Safari (iOS).
Det kan bero på att du skickat intyget via E-tjänster istället för att skicka in det via punkten på din Att göra-lista. Du behöver däremot inte skicka in intyget en gång till, eftersom vi redan har fått det. Du kan se dina inskickade intyg under Mina dokument.
Vi kommer att sätta uppgiften som klar på din Att göra-lista när vi handlägger din ansökan.